dinsdag 12 juni 2012

Digitale generatiekloof: kinderen online



http://create.boomerang.nl
De generatiekloof tussen ouders en kinderen was nooit eerder zo groot. De term ‘digitale generatiekloof’ ben ik al meermalen tegengekomen. Ik ben van de kijkbuis-generatie, mijn kinderen van de wifi-generatie. Dat zegt genoeg.

Hoe kan je nu controleren wat je kind online allemaal uitspookt? Mijn elfjarige heeft een ipod, gebruikt mijn laptop en neemt de ipad vaak mee naar boven om in bad naar youtube of uitzending te kijken. Een paar jaar geleden kreeg je nog het advies om de pc op een centrale plek in het huis te zetten zodat je over de schouder mee kan kijken. Maar met mobiel internet is dat nogal een uitdaging.

En wat zijn ze er handig mee! Logisch ook… om het verschil aan te geven: ik was bijna klaar met studeren toen internet zijn intrede deed en werkte met wp 4.2 aan scripties en papers. Mijn kids weten niet beter dan dat de wereld digitaal is. iPad' was na papa en mama, Thijns eerste woordje. “Kunnen we oma bellen op de telecuter?(zo noemt hij computer)”, vraagt hij.
Wij lachen er om, en verbazen ons dat hij dat al weet en snapt. Natuurlijk weet hij dat! Wij zijn immers zelf altijd in de weer met onze iPhones, laptoppen en iPads. De kleintjes worden vaak genoeg even zoet gehouden met de iPad. We hebben apps. van Thomas de trein, Dora, memory en dierengeluiden. Maar hoe onschuldig nog vergeleken met de digitale wereld waarmee de oudste in aanraking komt.

De mogelijkheden op de pc en het internet sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, speels en communicatief. Op internet komen deze eigenschappen goed uit de verf. Kinderen zijn dol op de computer die tv definitief verdrongen heeft als favoriet tijdverdrijf. De mogelijkheden zijn eindeloos, spannend en grenzeloos. Vandaar die grote aantrekkingskracht.
Tegelijkertijd is de pc een doos van Pandora en kleven er reĆ«le risico’s aan ongebreideld internetten. Kids van nu komen in aanraking met sites waar ze nog te jong voor zijn. Veel vaker dan vroeger worden ze geconfronteerd met beelden en informatie die ze zelf nog niet kunnen interpreteren en verwerken.

Ik wil mijn zonen in vertrouwen en vrijheid opvoeden. Maar kan ik hen veilig hun gang laten gaan? Controleren en verbieden is onbegonnen werk.

Danah Boyd, media wetenschapper, schrijft hierover
“We are doing our youth a disservice if we believe that we can protect them from the world by limiting their access to public life. They must enter that arena, make mistakes, and learn from them. Our role as adults is not to be their policemen, but to be their guides.”(Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life)

Dus wat moeten we vooral wel doen? Maak ze mediawijs! Leer ze hoe ze moeten omgaan met hun online bevindingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten